Tweedehandskeuring en strijd om leidersplaats loodsen motormarkt naar vreemde eindspurt

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, geeft tekst & uitleg: “Bij de tweedehandse motorfietsen beleven we een uitzonderlijk jaareinde: in november steeg het aantal inschrijvingen al met +29,7% en in december liep dat verder op tot maar liefst +117,7%. Zo eindigde december op een waanzinnige 7.235 exemplaren waardoor meteen het volledige jaarresultaat werd rechtgetrokken (+0,9% hetzij 81.436 eenheden).  Die abnormale eindspurt is toe te schrijven aan de technische controle die tweedehandse motorfietsen sinds 1 januari 2023 verplicht moeten ondergaan. De invoering van deze keuring heeft er enerzijds toe geleid dat heel wat motorfietsen nog snel voor het einde van het jaar werden doorverkocht, en anderzijds ook dat niet-ingeschreven motorfietsen door hun eigenaars vooralsnog snel-snel werden geïmmatriculeerd : op die manier vermeden ze niet alleen een verplichte keuring maar zijn de nodige documenten meteen ook in orde zonder al te veel extra gedoe. Deze situatie zal tot gevolg hebben dat er in de eerstkomende maanden minder tweedehandsmotoren zullen worden ingeschreven in België, en misschien ook dat er meer motoren naar het buitenland (voornamelijk Nederland) zullen versast worden.

11/01/2023

Wanneer we in detail kijken naar de occasies van december, dan zien we dat de stijging zich vooral manifesteert bij de motoren van meer dan 125cc. In Brussel nemen de +1.000cc een hoge vlucht (+189%) maar blijven de absolute aantallen beperkt. In Wallonië is het resultaat echter ronduit spectaculair in alle klassen (behalve -125cc) met stijgingen tussen +229% en +330% (zie details hieronder).Het lijkt er dus op dat vooral in Wallonië nog volop is ingezet op verkoop of inschrijving zonder keuring. Bij de Top10-merken werden in december disproportioneel veel tweedehandse Ducati’s (+208%, waarvan +139% in Vlaanderen, +400% in Wallonië en zelfs +1200% in Brussel) en Harley-Davidsons  (+166%) heringeschreven. Ook de Japanse merken, BMW en Triumph scoren hoog. Wanneer we merken en cilinderinhouden met elkaar kruisen, dan is het interessant om te zien dat Honda in alle occasieklassen van minder dan 1.000cc op nummer 1 staat, gevolgd door Yamaha. In het zwaarste segment nemen BMW en Harley-Davidson de leiding met sprekende cijfers: samen zijn ze goed voor 55,2% van het hele segment…! (n.v.d.r.: cijfers vindt u hierna) 

Ook bij de nieuwe motoren kregen we in december te maken met een bijzonder resultaat: er werden 898 nieuwe motorfietsen ingeschreven, een stijging van + 45,8 %  vergeleken met vorig jaar. Wanneer we in detail kijken naar de inschrijvingen per merk dan valt op dat vooral Honda en BMW zware manoeuvres hebben uitgehaald om hun inschrijvingen op te krikken en zo de finale leidersplaats te kunnen opeisen. In vergelijking met vorig jaar steeg bij BMW het aantal inschrijvingen met +94,8% en bij Honda zelfs met +597% (van 33 naar 230 eenheden) waardoor het Japanse merk nog net voor BWM kon blijven bij de jaarafsluiting. Desondanks bleef in 2022 de nieuwmarkt -2,9 % onder de cijfers van 2021. In absolute cijfers vertaald werden er 739 nieuwe tweewielers minder ingeschreven dan vorig jaar en daar liggen leveringsproblemen voor een groot deel van aan de basis. De totale motormarkt - nieuw en tweedehands samen -  bedroeg afgelopen jaar 106.119 motorfietsen, een totaalcijfer dat nagenoeg identiek is met 2021, toen er 106.099 motorfietsen verhandeld werden. De verhouding occasie vs. nieuw bedraagt 3,3 er worden dus 3,3 keer meer occasies dan nieuwe motoren ingeschreven”.

Rondvraag bij de motorprofessionals leverde ons nog enkele interessante inzichten op: “Het jaar 2022 was net als de voorbije (corona)jaren geen standaardjaar, eerder een jaar bezaaid met problemen en uitzonderlijke gebeurtenissen, die heel veel uitdagingen hebben meegebracht voor heel de industrie.

De verkoop van nieuwe motoren is er licht op achteruitgegaan en dit is te vooral te wijten aan tekorten en leveringsproblemen.  De verkoopcijfers van een merk illustreerden in 2022 eerder de beschikbaarheid van een merk dan het succes van een merk. De verkoop- en seizoencurve waren in 2022 voor elk merk verschillend en werden eveneens bepaald door de beschikbaarheid waarmee verschillende merken hun leveringen binnenkregen.  Omwille van deze leveringsproblemen van nieuwe motoren zagen we een verschuiving van de markt naar tweedehands en zijn dus ook de prijzen van occasiemotoren nog verder gestegen naar nog nooit geziene hoogtes. De occasiemarkt kende een uitzonderlijke maand december. Wellicht opteerden vele kandidaat-kopers voor een snellere aankoop en inschrijving voordat de motorkeuring werd ingevoerd vanaf 1 januari 2023”.

Ook de collega’s blikken terug op een jaar vol uitdagingen, maar zien de toekomst met vertrouwen tegemoet: De totale markt voor nieuwe motoren is anno 2022 met -2,9 % gekrompen, voornamelijk door de beperkte beschikbaarheid bij een aantal “grotere” spelers. December oogt positief maar heeft voornamelijk te maken met de strijd tussen Honda en BMW voor het markleiderschap waardoor er op het einde van het jaar geprobeerd werd om nog zoveel mogelijk units te registreren.

De 100ste editie van het Salon zal dit jaar doorgaan zonder een aantal belangrijke spelers, maar sommige (auto)fabrikanten die ook actief zijn in de motorbranche stellen wellicht een aantal units op hun stand voor. Hoe dan ook, de meeste merken hebben wel de nodige alternatieven om hun potentiële klanten massaal uit te nodigen naar de dealershowrooms, die er tegenwoordig ook uitzien als een stand op het salon”.

  1. Tweedehandse motoren

[Analyse en cijfers van de nieuwmarkt vindt u onderaan de grafieken en analyse van de tweedehandsmarkt] 

Na een aarzelende start zagen we sinds de zomer de markt afwisselend stijgen (juli en augustus) en weer dalen (september en oktober) om vervolgens in november en december met een straffe eindspurt te eindigen. December was echter een uitzonderlijk maand voor de tweedehandse motorfietsen met een stijging van maar liefst +117,7 %. Een uitgebreide analyse over deze uitzonderlijke situatie waarvan de motorkeuring aan de basis ligt, vindt u bovenaan dit  bericht. De eindspurt wist de tot dusver rode jaarcijfers helemaal goed te maken. Vergeleken over het volledige jaar 2022 noteren we een bonus van +0,9 %. Tussen januari en december werden er 81.436 occasiemotoren opnieuw ingeschreven, een bonus van 759 exemplaren.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – YTD 2022

Vlaanderen krimpt en Wallonië wint marktaandeel

Vlaanderen blijft ook in 2022 de grootste tweedehandsmarkt (55,4 %) maar boette toch -3,9 % aan  marktaandeel in. Dat werd extra in de verf gezet tijdens de dolle 31 dagen van december 2022 waarin de occasie-inschrijvingen werkelijk explodeerden in Wallonië. Het nam eind december 37,4 % van de markt voor zijn rekening en zag zijn percentage met 6,6 % stijgen, terwijl ook Brussel – de kleinere markt  (7,2 %) met bijgevolg grotere procentuele schommelingen -0,5 % aan marktaandeel inboette. 

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (december 2022)

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (cumul)

De lichtste klasse het populairst

 Opvallend is dat de lichtste klasse het best scoort in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 27,1 % van de markt, maar ook de middenklasse (501-750cc) en de zware jongens (+1.001cc) bleven met cijfer van + 20% aardig gegeerd. De overige tussenklassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen  – per cilinderinhoud (december 2022 + cumul)

Bijna volledige top 10 wint in december maar niet op jaarbasis 

In de waanzinnige decembermaand schrijven alle merken positieve cijfers, de analyse daarvan vindt u hierboven. Voor het volledige jaar 2022 noteren we echter uiteenlopende cijfers gaande van lichte winst over status quo tot duidelijk verlies.

Honda, Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki blijven de meest populaire occasiemerken. Honda leidt de dans tot 750cc, terwijl BMW in de zwaardere klassen de plak zwaait.

Het marktaandeel van de top 5 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorig jaar en ze vertegenwoordigen samen 56,7 % van de totale markt: Honda (17,6 %) was opnieuw marktleider, terwijl   Yamaha (13,3 % met bonus +2,1 %), BMW (11,1 % met -0,1% verlies) naar plaats drie verwees. Suzuki (7,6 %) ziet Kawasaki (7,1 %) flink naderen. Beste leerling in de klas was scooterfabrikant SYM die zijn marktaandeel met 6,6 % zag groeien versus 2021.   

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk  (december 2022)

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk  (cumul)

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk  en per regio (december 2022)

2. Nieuwe motorfietsen

Vergelijkbaar scenario bij de inschrijvingen van nieuwe motoren. Na de ups en downs van de afgelopen maanden waren de cijfers in november en december uitzonderlijk goed. Er werden de afgelopen maand december 898 nieuwe motorfietsen ingeschreven. Een stijging met meer dan + 45,8 % vergeleken met 12 maanden geleden. Cijfers die volgens verschillende bronnen vooral beïnvloed worden door een groter aantal leveringen en de strijd om het beste marktaandeel tussen voornamelijk Honda en BMW – zie uitgebreide analyse bovenaan dit document. Het jaartotaal – 24.683 nieuwe motoren – blijft evenwel -2,9 % lager dan 2021. De voorbije 12 maanden werden er 739 nieuwe motoren minder ingeschreven.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – YTD 2022 (januari -> december )

De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan.  Vlaanderen verliest -3,6 % aandeel, maar blijft nog goed voor 56,5 % van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land, Wallonië voor 36,4% (-2,5%), terwijl Brussel de overige 7,1 % aan marktaandeel voor zijn rekening neemt en ook de enige regio is met een stijgende tendens (+2,4 %).

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (cumul)

Net zoals bij de tweedehandse zijn ook de kleinste – 125cc (29,3 %) en grootste +1.001cc (21,7 %) de meest gegeerde segmenten, terwijl de middenklassen 126-500cc (17,4 %), 501-750cc (15,0 %) en 751-1000cc (15,5 %) aan elkaar gewaagd bleven. Opvallend is dat de meeste  segmenten het voorbije jaar aan marktaandeel hebben ingeboet. Enkel de 125cc-klasse groeide met +11,8 % aan populariteit.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (cumul)

De nieuwmarkt kende in 2022 een moeilijk jaar, gekenmerkt door een beperkte beschikbaarheid en leveringsproblemen – er waren op dat vlak grote verschillen tussen de merken en zelfs binnen het gamma van de verschillende merken. Honda stoot BMW van de troon en sloot het jaar af in pole position met 13,6 % marktaandeel en boekte bovendien een groei van +1,4 %.  Achtervolgers BMW (13 % marktaandeel) en Yamaha (10 % marktaandeel) verloren respectievelijk 7,5 % en 6,7 % van hun kopers. Verder in de top 5 passeerde Piaggio (+4,4 %) Kawasaki dat met -20,4% een moeilijk jaar beleefde, maar zich toch kan handhaven in de top 5 met 6,3% marktaandeel.  Verder in de top 10 deden vooral scooterfabrikanten KYMCO & SYM veel beter dan in 2021.

Honda heerst nog steeds in de categorieën tot 500cc,  Yamaha boomt dank zij de populaire 689cc-twin in de klasse 501-750cc, terwijl BMW met zijn parallel- en boxertwins alsook vier- en zescilinders domineert bij de zwaardere jongens, van meer dan 751cc.

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy